Privatlivspolitik
I Alm. Brand af 1792 fmba (herefter foreningen) har vi fokus på at behandle dine personoplysninger på en sikker og ordentlig måde. Dette gør vi bl.a. ved at efterleve reglerne i databeskyttelses-lovgivningen, særligt reglerne i databeskyttelsesforordningen (herefter GDPR) og databeskyttelses-loven (herefter DBL).
Formålet med privatlivspolitikken er at oplyse dig om, hvordan vi behandler, beskytter og i visse situationer deler dine personoplysninger, hvilke rettigheder du har, og hvordan du gør brug af dem.
Privatlivspolitikken gælder for dig som medlem af foreningen. Der henvises til særskilt privatlivs- og cookiepolitik for Alm. Brand Group vedrørende dit kundeforhold hos Alm. Brand Groups forsikringsselskaber Alm. Brand Forsikring A/S (Alm. Brand og Codan) og Privatsikring A/S (Privatsikring, Erhvervssikring).
Der henvises desuden til særskilt privatlivspolitik for medlemmer af foreningens repræsentantskab.
Hvornår behandler vi dine personoplysninger?
Vi behandler dine personoplysninger til disse formål:
- Når vi administrerer dit medlemskab af foreningen.
- Når du ansøger om midler fra foreningen.
- Når du opstiller ved valg til foreningens repræsentantskab.
1. Når vi administrerer dit medlemskab af foreningen
Når vi administrerer dit medlemskab af foreningen, behandler vi dine personoplysninger. Formålet er at opretholde og administrere dit medlemskab, f.eks. at opretholde kontaktdata og løbende ajourføre oplysninger om dit kundeforhold i Alm. Brand Group, som udgør den nødvendige betingelse for at opretholde medlemskabet af foreningen.
Hvilke kategorier af personoplysninger behandler vi?
- Kontaktoplysninger, f.eks. adresse, navn, telefonnummer, mailadresse
- Fødselsdato og CPR-nummer
- Police- og kundenummer
Vores grundlag for at behandle dine personoplysninger
- Det er nødvendigt at behandle dit personnummer for entydigt at kunne identificere dig (DBL § 11, stk. 2).
- Foreningen har en legitim interesse i at kunne behandle dine personoplysninger i forbindelse med varetagelsen af en sædvanlig medlemsadministration.
Hvem indsamler vi personoplysninger fra?
Vi kan indsamle personoplysninger fra disse kilder:
- dig (som medlem af foreningen)
- fra forsikringsselskaberne Alm. Brand Forsikring A/S CVR nr. 10526949 og Forsikringsselskabet Privatsikring A/S CVR nr. 25071409
Hvem videregiver vi personoplysninger til?
Vi videregiver kun de oplysninger, der er relevante og nødvendige for at kunne administrere dit medlemskab af foreningen. Disse oplysninger videregiver vi på baggrund af behandlings-grundlagene nævnt i afsnittet ”Vores grundlag for at behandle dine personoplysninger” ovenfor.
Vi kan videregive personoplysninger til:
- samarbejdspartnere på baggrund af dit konkrete og separat afgivne samtykke.
Hvornår og hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?
Vi opbevarer dine oplysninger så længe, lovgivningen kræver det.
Vi sletter automatisk dine oplysninger i henhold til lovgivningen, herunder forældelsesloven. Dette betyder, at vi sletter de fleste oplysninger om tidligere forsikringer (kundeforhold) 10 år efter, at forsikringen er ophørt. For forsikringer med bl.a. ansvars-, personskade- og forureningsdækning gælder det, at vi sletter disse oplysninger 30 år efter, at forsikringen er ophørt.
2. Når du ansøger om midler fra foreningen
Når du ansøger om midler fra foreningen, behandler vi dine personoplysninger. Formålet er at etablere og gennemføre en dialog og ansøgningsproces om uddeling af foreningens midler og efterfølgende følge op på opfyldelse af betingelser og mål for uddelingen.
Hvilke kategorier af personoplysninger behandler vi?
- Kontaktoplysninger, f.eks. adresse, navn, telefonnummer, mailadresse
- Fødselsdato og CPR-nummer
- CVR nr. på juridiske enheder – navn og adresse på ledelsesmedlemmer og reelle ejere
- CV’ere
- Bank- og forsikringsoplysninger, hvor dette skønnes relevant
Vores grundlag for at behandle dine personoplysninger
- Det er nødvendigt at behandle dit personnummer for entydigt at kunne identificere dig (DBL § 11, stk. 2).
- Foreningen har en legitim interesse i at kunne behandle dine personoplysninger i forbindelse med varetagelsen af sagsbehandlingen i uddelingsprojektet. Behandlingsgrundlaget er dels opfyldelse af aftalen om tildeling af støtte (databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b) og dels en legitim interesse hos os i at kunne administrere, forbedre og kontrollere uddelinger (databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f).
Hvem indsamler vi personoplysninger fra?
Vi kan indsamle personoplysninger fra disse kilder:
- dig (som ansøger)
- eventuelle yderligere deltagere eller leverandører til uddelingsprojektet
Hvem videregiver vi personoplysninger til?
Vi videregiver kun de oplysninger, der er relevante og nødvendige for at behandle og administrere uddelingsprojektet.
Vi kan videregive personoplysninger til:
- samarbejdspartnere på baggrund af dit konkrete og separat afgivne samtykke
- SKAT
Hvornår og hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?
Vi opbevarer dine oplysninger så længe, lovgivningen kræver det.
Såfremt du modtager midler fra foreningen, sletter vi dine oplysninger indsamlet i forbindelse med uddelingsprojektet 5 år efter tildelingen af midler.
Såfremt du modtager afslag på ansøgning om midler fra foreningen, sletter vi dine oplysninger 3 år efter meddelt afslag.
3. Når du opstiller ved valg til foreningens repræsentantskab
Når du opstiller ved valg til repræsentantskabet, behandler vi dine personoplysninger. Formålet er at gennemføre en proces for valg til repræsentantskabet i overensstemmelse med foreningens vedtægter. Om behandling af dine personoplysninger som led i din rolle som stiller for kandidater til repræsentantskabet henvises til afsnit 1 – Når vi administrerer dit medlemskab af foreningen.
Hvilke kategorier af personoplysninger behandler vi?
- Kontaktoplysninger, f.eks. adresse, navn, telefonnummer, mailadresse
- Fødselsdato og CPR-nummer
- CVR nr. på juridiske enheder – navn og adresse på ledelsesmedlemmer og reelle ejere
- CV’ere
- Oplysninger som gør foreningen i stand til at fastslå, om du opfylder valgbarhedsbetingelserne i foreningens vedtægter i forbindelse med valg til foreningens repræsentantskab.
Vores grundlag for at behandle dine personoplysninger
- Det er nødvendigt at behandle dit personnummer for entydigt at kunne identificere dig (DBL § 11, stk. 2).
- Foreningen har en legitim interesse i at kunne behandle dine personoplysninger i forbindelse med forberedelse og gennemførelse af valg til repræsentantskabet (databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f).
Hvem indsamler vi personoplysninger fra?
Vi kan indsamle personoplysninger fra disse kilder:
- dig (som kandidat til valget)
Hvem videregiver vi personoplysninger til?
Vi videregiver kun de oplysninger, der er relevante og nødvendige for at forberede og gennemføre valg til repræsentantskabet.
Vi kan videregive personoplysninger til:
- samarbejdspartnere på baggrund af dit konkrete og separat afgivne samtykke.
Hvornår og hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?
Vi opbevarer dine oplysninger så længe, lovgivningen kræver det. Oplysninger om modtagne stemmer og andre oplysninger knyttet til stemmeafgivning slettes ved udgangen af valgåret.
Hvilke rettigheder har du?
Du har ret til at få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler om dig.
Du har ret til berigtigelse. Det betyder, at du kan kræve, at vi retter forkerte personoplysninger om dig eller supplerer med yderligere personoplysninger, hvis dette vil gøre oplysningerne mere fuldstændige eller ajourførte.
Du har ret til sletning. Det betyder, at du i visse tilfælde kan få slettet dine personoplysninger, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning af oplysninger ellers finder sted.
Du har ret til begrænsning af behandlingen. Det betyder, at vi i visse tilfælde ikke længere må anvende og behandle dine personoplysninger aktivt, men alene må opbevare dem. Den ret kan du gøre brug af, hvis du f.eks. mener, at vi behandler urigtige personoplysninger om dig, eller hvis du mener, at vores behandling af oplysningerne er ulovlig.
Du har ret til dataportabilitet. Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført personoplysningerne til en anden dataansvarlig.
Du har ret til ikke at være genstand for en automatisk afgørelse. Det betyder, at du har ret til, at afgørelser eller profilering, der har betydelig påvirkning for dig, ikke kun er baseret på automatisk behandling. Du har således krav på menneskelig indblanding og ret til at tale med os, hvis du ønsker en forklaring på en afgørelse eller vil bestride den.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores lovlige behandling af dine personoplysninger. Du kan gøre indsigelse, når vi baserer behandlingen af dine personoplysninger på vores eller tredjemands legitime interesser (GDPR artikel 6, stk. 1, litra f). Hvis du gør indsigelse, vil vi på ny vurdere, om behandlingen bør finde sted, eller om din situation betyder, at vi skal imødekomme din indsigelse. Hvis du ønsker at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger, kan du kontakte os. Se kontaktoplysninger nedenfor i afsnittet ”Sådan kontakter du os”.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Når vores behandling af dine personoplysninger er baseret på dit samtykke, har du ret til at tilbagekalde samtykket. Tilbagekaldelse af samtykke kan indebære, at visse medlemsfordele bortfalder, eller at vi ikke kan behandle din ansøgning om uddeling af midler. Når du har givet samtykke til, at vi kan behandle dine personoplysninger, kan du tilbagekalde dette ved at kontakte os.
Ønsker du at gøre brug af dine rettigheder, kan du kontakte os via kontaktoplysningerne nedenfor i afsnittet ”Sådan kontakter du os”.
Hvem overfører vi dine personoplysninger til?
Overførsel til databehandlere
Som led i samarbejdet med vores databehandlere kan vi overføre dine personoplysninger til dem, når de behandler personoplysninger for os, bl.a. i forbindelse med levering af vores it-systemer.
Overførsel til tredjeparter uden for EU og EØS
Når vi overfører personoplysninger til tredjeparter uden for EU og EØS, og hvis Europa-Kommissionen ikke har anerkendt, at deres sikkerhedsniveau er tilstrækkeligt, overfører vi alene personoplysninger, hvis tredjeparterne har tiltrådt Europa-Kommissionens standardkontrakter mv., der sikrer en tilsvarende beskyttelse af personoplysningerne som i EU og EØS.
Sådan kontakter du os
Du kan kontakte os på Alm. Brand af 1792 fmba, Lautrupsgade 13, 2100 København Ø, telefon 35 47 47 47 eller mail almbrand1792@almbrand.dk.
Vil du gøre brug af dine rettigheder eller tilbagekalde dit samtykke, kan du kontakte os pr. mail på almbrand1792@almbrand.dk eller pr. brev til Alm. Brand af 1792 fmba’s adresse mærket ”Att.: Direktionen”, hvorefter vi behandler din henvendelse hurtigst muligt.
Ønsker du at klage over vores behandling af dine personoplysninger, eller du har øvrige spørgsmål, kan du kontakte foreningens sekretariat pr. mail almbrand1792@almbrand.dk.
Du har også ret til at klage til Datatilsynet. På Datatilsynets hjemmeside (www.datatilsynet.dk) kan du finde oplysninger om, hvordan du klager til Datatilsynet.
Ændringer i denne privatlivspolitik
Vi gennemgår og opdaterer løbende denne privatlivspolitik. Privatlivspolitikken er senest opdateret den 16. april 2024. Den til enhver tid gældende version er tilgængelig på foreningens hjemmeside.