Profil

Født
Start i bestyrelsen
Titel
Uddannelse

Andre hverv

En ansøgningsproces med løbende dialog

Her beskriver vi foreningens ansøgningsproces.

Vi vil gerne hjælpe vores ansøgere bedst muligt på vej.

Vi lægger vægt på at have en løbende dialog igennem processen.

Send os en kort præsentation

Ønsker I at ansøge Alm. Brand Foreningen 1792 om donation eller indlede en dialog om partnerskab eller anden form for samarbejde, vil vi gerne modtage en kort præsentation (max 3 sider) af jeres idé.

Præsentationen skal sendes til uddelinger1792@almbrand.dk.  Vi modtager og behandler løbende præsentationer, og vi bestræber os på at behandle forespørgsler så hurtigt som muligt og vender tilbage inden for 8 uger.

Når vi har modtaget jeres præsentation, vurderer vi, om det er relevant for jer at søge Alm. Brand Foreningen 1792 om støtte til jeres projekt/indsats.

Invitation til ansøgning

Hvis vi vurderer, at det er relevant, bliver I inviteret til at indsende en ansøgning. Når I har fået en positiv tilkendegivelse på jeres præsentation, er I velkomne til at sende en konkret og længere ansøgning til os.

I skal være opmærksomme på, at et positivt svar på præsentationen ikke er en form for forhåndsgodkendelse, invitation til udviklingsforløb eller nogen garanti for, at I opnår støtte til jeres projekt/indsats.

En ansøgning til Alm. Brand Foreningen 1792 kan udarbejdes i Word eller PowerPoint, men skal sendes i pdf-format. Bemærk, at film og lydfiler ikke kan indgå i ansøgningsmateriale, samt at personligt fremmøde for bestyrelsen ikke er en mulighed.

Ansøgningen skal sendes til uddelinger1792@almbrand.dk.

Behandling i bestyrelsen

Alle ansøgninger bliver behandlet af foreningens bestyrelse på baggrund af indstillinger fra sekretariatet efter følgende proces:

  1. Vi modtager og behandler jeres ansøgning ud fra vores vurderingskriterier. Vi kontakter jer, hvis har brug for mere viden.
  2. Ansøgningen indstilles til 1. behandling i bestyrelsen.
  3. Bestyrelsen behandler jeres ansøgning og sekretariatets indstilling og beslutter, om jeres ansøgning skal videre til 2. behandling eller de vil give et afslag. Hvis jeres ansøgning er gået videre til 2. behandling, vil I blive kontaktet hurtigst muligt.
  4. I samarbejde med jer udarbejder vi indstillingen til 2. behandling. Ofte er der krav om yderligere bilag, og I skal give svar på et par opklarende spørgsmål. Selve ansøgningen skal som udgangspunkt ikke ændres væsentligt, medmindre bestyrelsen ønsker dette, og I er indstillet på det.
  5. Bestyrelsen behandler sekretariatets indstilling til 2. behandling og træffer den endelige beslutning.

Foreningens bestyrelse behandler ansøgninger op til otte gange årligt og altid på bestyrelsesmøder, hvor mange andre emner om Alm. Brand Foreningen 1792 også bliver behandlet.

Vi har derfor ikke på forhånd fastsatte ansøgningsfrister, men hvis I bliver inviteret til at sende en fuld ansøgning, vil vi sammen aftale, hvilke af de otte årlige bestyrelsesmøder i Alm. Brand Foreningen 1792 jeres ansøgning formodentlig vil kunne blive behandlet på. 

Da alle ansøgninger som udgangspunkt skal behandles på to møder, og vi skal have tid til at gennemgå jeres ansøgning grundigt inden indstilling til bestyrelsen, vil der ofte gå mellem 10 til 12 uger fra vi har modtaget jeres ansøgning, til I får endeligt svar.

Endeligt svar

Jeres ansøgning bliver vurderet ud fra en række kriterier som resulterer i, at I får tilsagn om bevilling eller afslag på jeres ansøgning.

Tilsagn

Hvis I opnår positivt tilsagn til jeres ansøgning, bliver I kontaktet hurtigst muligt. Herefter begynder en proces frem mod gensidig underskrift af aftalen om bevillingen. 

Typisk har vi først et opstartsmøde. Her mødes I med jeres kontaktperson i foreningen og måske også vores uddelingschef. På mødet gennemgår vi de punkter, som processen frem mod endelig underskrift af aftalen om bevillingen indeholder, og drøfter, om der er særlige behov som f.eks. lanceringstidspunkt, vi skal indtænke.

Afslag

Hvis I vurderes til afslag på jeres ansøgning, vil I modtage et skriftligt afslag og et tilbud om en opfølgende samtale. Vi vil ikke begrunde afslag, da vurderingen er fortrolig, men vi vil af og til kunne anbefale jer justeringer eller udviklingsveje til andre finansieringskilder.

Da alle ansøgninger som udgangspunkt skal behandles på to møder, vil der typisk gå mellem 10 til 12 uger, før du får endeligt svar.

Jeres ansøgning vurderes ud fra en række kriterier, som I kan læse mere om herunder

Strategi og mærkesag

Vi vurderer sammenhængen med vores almennyttige strategi og mærkesag og herunder  grundideens potentiale for at skabe trivsel eller forebygge mistrivsel. I hvor høj grad vil projektets aktiviteter skabe forandring og/eller gøre en reel forskel for de anførte målgrupper? 

Volumen og skalering

Vi vægter projekter, der har aktiviteter på tværs af landet, eller som har potentiale til at blive udbredt til flest mulige i målgruppen.  

Forankring og skalering

Vi ønsker at bidrage til længerevarende resultater og vurderer derfor potentialet for at fastholde forankring efter projektets afslutning. Kan indsatsen videreføres og/eller udbredes efter projektafslutningen? 

Kommunikationspotentiale

Vi ønsker med de projekter, vi støtter, at bidrage med viden og formidling til omverden om projektets problemstilling, konkrete aktiviteter og resultater samt om Alm. Brand Foreningen 1792's engagement. 

Gennemførsel af projektet

Vi lægger vægt på en organisatorisk stabilitet og faglig kapacitet til at udvikle og gennemføre de ansøgte aktiviteter. Hvilken viden og erfaring bygger indsatsen på, og hvilke kvalifikationer har jeres organisation. Særligt ved etablerede indsatser lægges der vægt på dokumenterbare effekter og dermed ansøgers evne til at gennemføre projektet. 

Økonomi

Vi vurderer økonomien i projektet i sin helhed, herunder om projektet er realiserbart og økonomisk bæredygtigt med den rette vægtning mellem f.eks. udgifter til aktiviteter, løn, kommunikation og administration. 

Overvejer I at søge Alm. Brand Foreningen 1792 om støtte?

Så læs mere om, hvad vi støtter her