Profil

Født
Start i bestyrelsen
Titel
Uddannelse

Andre hverv

Ansøgningsproces med løbende dialog

Send først en kort præsentation

Ønsker I at ansøge Alm. Brand Foreningen 1792 om donation eller indlede en dialog om partnerskab eller anden form for samarbejde, vil vi gerne modtage en kort præsentation på max 3 sider. Vi beder om, at I anvender vores skabelon. Nedenfor kan I hente skabelonen og se de kriterier, vi blandt andet vurderer henvendelser og ansøgninger ud fra.

Bemærk, at vi ikke støtter ansøgningsbeløb under 500.000 kr. 

Den udfyldte præsentationsskabelon skal I sende til uddelinger1792@almbrand.dk. Vær opmærksomme på, at hvis I indsætter film og lydfiler, kan det ikke indgå i ansøgningsmaterialet, hvis I efterfølgende inviteres til at sende en ansøgning. 

Når sekretariatet har modtaget jeres præsentation, vurderer vi først, om der mangler faktuelle oplysninger, som er relevante for vores behandling af jeres præsentation. Derefter vurderer vi ud fra en grundig, intern proces, om det ud fra præsentationen af jeres projekt/indsats er relevant for jer at sende en konkret ansøgning til behandling i bestyrelsen for Alm. Brand Foreningen 1792. Jeres præsentation vil blandt andet blive vurderet ud fra en række kriterier, som I kan læse mere om nedenfor. 

Vores respons vil enten være, at I bliver inviteret til at sende en ansøgning, eller at vi modsat vurderer, at det ikke er relevant for jer at sende en ansøgning. Siger vi nej tak til at modtage en ansøgning, vil I modtage et skriftligt svar. Det vil ofte ikke være muligt at uddybe afslaget ud over en kort begrundelse. 

Vi bestræber os på at give jer en respons inden for 6-8 uger. 

Invitation til at sende ansøgning

Hvis vi ud fra jeres præsentation vurderer, at det vil være relevant for bestyrelsen af modtage en ansøgning, bliver I inviteret til at indsende en konkret ansøgning med bilag til behandling i bestyrelsen for Alm. Brand Foreningen 1792. 

I skal være opmærksomme på, at et positivt svar på præsentationen ikke er en form for forhåndsgodkendelse, invitation til udviklingsforløb eller nogen garanti for, at I opnår en bevilling.

Som en del af invitationen får I tilknyttet en kontaktperson fra vores uddelingsteam, som gerne sparrer med jer om vores ansøgningsskabelon, vores ønsker til kommunikationsplanen, planen for milepæle og udbetalingsplan samt om eventuelle forhold, som vi vurderer, er særligt relevante i forhold til jeres ansøgning. Alle ansøgninger vurderes blandt andet ud fra en række kriterier, som I kan læse om nedenfor. 

Når I sender en ansøgning til Alm. Brand Foreningen 1792, anbefaler vi, at I bruger de skabeloner, som ligger her på hjemmesiden. I kan anvende Word eller PowerPoint til ansøgningen og benytte andre opstillinger og formater, men vi beder om, at I har alle de punkter med, som fremgår af vores skabelon. 

Film og lydfiler kan ikke indgå som en del af ansøgningsmaterialet, og det er ikke muligt at fremlægge en ansøgning ved personligt fremmøde for bestyrelsen.

Ansøgning med bilag skal sendes i pdf-format til uddelinger1792@almbrand.dk.

Beslutter bestyrelsen at yde en bevilling til jeres projekt/indsat, indgår vi en uddelingsaftale, som tager udgangspunkt i jeres konkrete ansøgningsmateriale, herunder udbetalingsplan, kommunikationsplan og milepælsplan.

Alle ansøgninger skal som udgangspunkt behandles på to bestyrelsesmøder. Vi har ikke på forhånd fastsatte ansøgningsfrister, men hvis I inviteres til at sende en ansøgning, vil vi sammen aftale, hvilke af de af de 8-9 årlige bestyrelsesmøder i Alm. Brand Foreningen 1792 jeres ansøgning vil kunne behandles på.

Da vi skal have tid til grundigt at gennemgå jeres ansøgning inden indstilling til bestyrelsen, vil der ofte gå 10-12 uger, fra vi har modtaget jeres ansøgning, til I får svar på 1. behandling og 2. behandling i bestyrelsen. 

Behandling i bestyrelsen

Alle ansøgninger bliver behandlet af foreningens bestyrelse på baggrund af indstillinger fra sekretariatet efter følgende proces:

  1. Vi modtager og behandler jeres ansøgning ud fra vores vurderingskriterier. Vi kontakter jer, hvis vi har brug for mere viden.
  2. Ansøgningen indstilles til 1. behandling i bestyrelsen.
  3. Bestyrelsen behandler jeres ansøgning og sekretariatets indstilling og beslutter, om jeres ansøgning skal videre til 2. behandling, eller de vil give et afslag. Hvis jeres ansøgning går videre til 2. behandling, vil I blive kontaktet hurtigst muligt.
  4. I samarbejde med jer udarbejder vi indstillingen til 2. behandling. Ofte er der krav om yderligere bilag, og I skal give svar på et par opklarende spørgsmål. Selve ansøgningen skal som udgangspunkt ikke ændres væsentligt, medmindre bestyrelsen ønsker dette, og I er indstillet på det.
  5. Bestyrelsen behandler sekretariatets indstilling til 2. behandling og træffer den endelige beslutning.

Endeligt svar

Jeres ansøgning bliver blandt andet vurderet ud fra en række kriterier, som resulterer i, at I får tilsagn om bevilling eller afslag på jeres ansøgning.

Tilsagn og uddelingsaftale

Hvis bestyrelsen beslutter at give positivt tilsagn til jeres ansøgning, får I besked hurtigst muligt.

Herefter følger en kort proces frem mod gensidig underskrift af en uddelingsaftale. Almindeligvis inviterer vi til et opstartsmøde, hvor I mødes med jeres kontaktperson og eventuelt også foreningens uddelingschef og kommunikationschef.

På opstartsmødet gennemgår vi indholdet i processen frem mod indgåelse af endelig aftale om bevilling og samarbejde, og vi drøfter, om der er særlige behov som fx lanceringstidspunkt eller ændringer hos jer eller os, vi skal indtænke.

Indholdet af uddelingsaftalen er dels en fast skabelon og dels indhold fra jeres ansøgningsmateriale, herunder udbetalingsplan, kommunikationsplan og milepælsplan.  

Til de kommende statusmøder, samarbejder om kommunikation fælles events mv. og den endelige slutrapportering vil vi løbende tage udgangspunkt i uddelingsaftalen og jeres ansøgningsmateriale. 

Processen fra bestyrelsens tilsagn og frem til gensidig underskrift af uddelingsaftale samt aftale om offentliggørelse tager ofte 2-4 uger. 

Afslag og feedback

Hvis bestyrelsen beslutter at give afslag på jeres ansøgning, vil I modtage et skriftligt afslag inden for 2 uger og et tilbud om en opfølgende telefonsamtale.

Vi kan ikke begrunde afslag, da bestyrelsens vurdering er fortrolig, men vi vil muligvis kunne anbefale jer justeringer eller udviklingsveje til andre finansieringskilder.

Tidshorisont

Da alle ansøgninger som udgangspunkt skal behandles på to bestyrelsesmøder, vil der typisk gå 10-12 uger, før I får endeligt svar.

Jeres ansøgning vurderes blandt andet ud fra følgende kriterier

Strategi og mærkesag

Vi vurderer sammenhængen med vores almennyttige strategi og mærkesag og herunder grundideens potentiale for at skabe trivsel eller forebygge mistrivsel. I hvor høj grad vil projektets aktiviteter skabe forandring og/eller gøre en reel forskel for de anførte målgrupper? 

Volumen og skalering

Vi vægter projekter, der har aktiviteter på tværs af landet, eller som har potentiale til at blive udbredt til flest mulige i målgruppen.  

Forankring og skalering

Vi ønsker at bidrage til længerevarende resultater og vurderer derfor potentialet for at fastholde forankring efter projektets afslutning. Kan indsatsen videreføres og/eller udbredes efter projektafslutningen? 

Kommunikationspotentiale

Vi ønsker med de projekter, vi støtter, at bidrage med viden og formidling til omverden om projektets problemstilling, konkrete aktiviteter og resultater samt om Alm. Brand Foreningen 1792's engagement. 

Gennemførsel af projektet

Vi lægger vægt på en organisatorisk stabilitet og faglig kapacitet til at udvikle og gennemføre de ansøgte aktiviteter. Hvilken viden og erfaring bygger indsatsen på, og hvilke kvalifikationer har jeres organisation. Særligt ved etablerede indsatser lægges der vægt på dokumenterbare effekter og dermed ansøgers evne til at gennemføre projektet. 

Økonomi

Vi vurderer økonomien i projektet i sin helhed, herunder om projektet er realiserbart og økonomisk bæredygtigt med den rette vægtning mellem fx udgifter til aktiviteter, løn, kommunikation og administration. 

I er altid velkomne til at kontakte os, hvis I har spørgsmål